Nincs arra egyértelmű válasz, hogy vajon mitől lesz vonzó a férfi illata. Azonban létezik néhány alapvetés, amelyeket minden ápolt és magára valamit is adó férfi (és nő is) betart.
Amiként az öltözködésnél, úgy az illatok terén is a tisztaság és a jólápoltság a beugró. Hány meg hány férfi gondolja úgy, hogy okosan jár el, amikor kipárolgó testszagát „sziszegős szappan” azaz dezodor permettel pácolja be? Ne legyenek illúzióink: minden esetben borzalmas szagelegyet alkot a testszag és az olcsó vagy akár a drága spray kombója! Megkockáztatom, hogy a „sziszegős szappan” korszaka már leáldozott, a frissen mosott férfiúi testen sokkal kellemesebb és hatékonyabb eredményt tud a stift vagy a golyós dezodor. S ekkor még csupán az origóhoz jut el az egyszeri férfi, aki az alapos vízpermetnek köszönhetően megszűntette és nem elfedte az esetleges kellemetlen kipárolgásait.
Most jöhet a nagy kérdés: milyen parfümöt érdemes választani, mitől lesz ellenállhatatlanul kellemes illatú a férfiú? Vessenek meg: ettől a ponttól fogva szinte teljesen mindegy, lényeg a diszkrét és kifinomult parfümaura. Illatrajongóként meggyőződésem, „csupán” ízlés dolga, ki melyik permet mellett teszi le voksát. Melléfogni nagyon nehéz, hiszen ahogy a mondás tartja: de gustibus non est disputandum, azaz ízlésről nem lehet vitatkozni. Egyén és gusztus dolga, hogy kinek tetszik és áll jobban a citrusos, üde illatvilág, és ki részesíti előnyben a mélyebb, orientális, bőrös vagy éppen tabakos illatokat.
Az viszont íratlan szabály, hogy a világosabb tónusú, szőkésebb hajú, skandináv típusú férfiaknak sokkal jobban áll – a bőrkémiájuk miatt is – a citrusos, fanyarabb vagy éppen az aquás illatvilág, addig a barna hajú és sötét tónusú férfiak bátran próbálkozhatnak az orientálisabb, nagyon fűszeres parfümcsodákkal.
Nem véletlen az, hogy míg a Közel-Keleten hódítanak az oud, vanília, tömjén alapillatokkal kombináló parfümök, ezek az orientális illatok szinte eladhatatlanok például Japánban vagy Skandináviában, ahol egyértelműen a letisztult elemek számítanak slágernek. S az sem véletlen, hogy saját parfümházaik vannak az afroamerikai férfiaknak, hiszen a bőr kémiája mást kíván meg számukra.
De most ugorjunk vissza hozzánk, a Kárpát-Medencébe! Vállalva a virtuális megkövezést, megidézem Vlagyimir Iljics Lenin szellemét: „Tanulni, tanulni, tanulni!” Igaz ez a szállóige a parfümök tekintetében is: érdemes nyitott elmével és szívvel ismerkedni az illatok világával: nemcsak a sokak által látogatott, és könnyen megközelíthető parfümériák választékát érdemes körbejárni és „megillatolni”, hanem a bátran térjenek be az úgynevezett „niche” parfümériákba is, ahol kisebb szériás, s már-már művészi parfümöket ismerhetnek meg.
Félreértés ne essék: a designer parfümériák polcain is valóságos műremekek kínálják magukat, amelyek általában nagyobb divatházak alkotásai. Mai napig nem tudok ellenállni például Jean Paul Gaultier 1995(!!!!)-ben megjelent klasszikusának, a Le Male nevű illatnak, s ugyancsak egyik kedvencem Hugo Boss Baldessarini nevű designer illata.
Aki pedig mégis a modern újdonságok oltárán áldozna, bátran fedezze fel a Tom Ford házat, egytől egyig garantált az illatorgazmus! Érdemes eltölteni a parfümériában akár fél órát, ám négy-öt illatnál többet ne teszteljünk „egy gázzal”, mert kifárad az orr. Ami pedig a niche parfümériákat illeti: annak idején magam is megszeppenve léptem át egy ilyen luxi parfüméria a kapuját, azonban garantálom, hogy valamennyi niche illatházban rendkívül kedves, előzékeny és szakszerű tanácsokkal látják el az érdeklődő férfiakat.
Fontos azt is megjegyeznem, hogy parfümök terén egyáltalán nem kell követni a divatot, hiszen egy új illat nem feltétlen lesz jó is. Sőt. Érdemes ismerkedni a vintage férfiparfümökkel is, hiszen kimondható, hogy manapság nem sűrűn alkotnak olyan klasszikus illatokat, mint például Yves Saint Laurent Kouros nevű illata. Bátran tegyünk időutazást, mert a ’90-es és a millennium korszakának nagy férfiillatait aligha lehet überelni.
A parfümöket tilos a ruházatra fújni, mivel nyomot hagyhatnak a kelmén, részesítsék inkább előnyben a nyaktájékra vagy akár a hajkoronára irányzott permetet! S még valami: szépen kérem, kerüljék azokat a férfiillatokat, amelyek szembe jönnek az utcán!
Ne azért tegyék le voksukat egy-egy illat mellett, mert a szomszéd, a haver vagy a munkatárs is ezt használja! A parfümdivatok is egykettőre átcsapnak közhellyé, és (számomra) rendkívül kiábrándító, hogy minden harmadik férfiról ugyanaz a parfümkreáció jön szembe az utcán vagy a sarki kávéházban.
Beszterczey Judit
Comments