Vennél tőle autót?

2018.11.14

Mennyi kilométer legyen benne mester?
Mennyi kilométer legyen benne mester?

   Még a kétezres évek elején volt egy reklám, egy igazi hasitasis, nagy vastag fuxokat hordó pasiról, aki alá ez volt írva; "Vennél tőle autót?". Persze egy ordas nagy sztereotípiára épített kampány volt, aminek tárgya a gizda autó nepper, az örökös csencselő, aki okosban is megold mindent. Akkor és ott, hevesen bólogatva mondtak sokan nemet, hogy inkább a kereszthalál, minthogy egy hasonszőrű alaktól vegyek bármit is, nemhogy autót. Azután teltek az évek, és a nepper már nem hasitasival, és susimaciban, de itt maradt ránk, hogy mára a "valóságshowk" sztárjaként, vagy VIP Mester szakácsként ossza tovább az észt, és vele adják el, nem csak az autót, de minden mást is. Ő lett az újrahasznosított magyar "influencer" a rebrandingolt véleményvér, akit százezrek vagy ha lehet még akár milliók is követhetnek, mindenhová és bármikor. Még a kútba is ugranának miatta. 

  Több alkalommal írtam már erről a jelenségről, de most azért kellett megint belemarnom a klaviatúrába vadul, mert mára oda jutottunk, hogy ez az újkori "lény" azon túl, hogy mindent elvállalva és bevállalva, legyen akár férfi, ha kell terhességi tesztet is reklámoz, vagy épp hölgy, villám gyors mód csapva le a kínálkozó prosztata gyógyszer népszerűsítésére, ezzel véve el a lehetőséget és a megbízásokat a világ józanabb és tanult felétől. Az ok pedig nagyon prózai, a cégek eszik, zabálják a "kis huncut sztár" mivoltját, mert ő van reggel a rádióban, aztán a napközbeni baba-mama műsorokban, és este pedig túlélő harcossá válva lesz "média prosti". Róla szól minden, és még el sem tudod kerülni, mert az ország kicsinysége miatt a határok bekorlátoznak. Nincs hova menekülni pestis elöl! Maroknyi agya azért jól működik, mert ő a kor embere, kihasználva a már nem csak tizenöt perc hírnevét, nem szégyellve semmit, és senkit, vállal el mindent alap áron, mert a sok kicsi sokra megy gondolat vezérli, így teremtve meg életének fenntarthatóságát. Így ragad rajtunk, úgy hogy azt a durva súroló sem viszi le.  

Ki ne venne tőle semmire sem jó teát?
Ki ne venne tőle semmire sem jó teát?

  Sokan irigylik is ezért, sőt mi több követendő példa lesz belőle, és a következő generáció szakmaként jelöli meg, amikor a jövőjét tervezi. Ő is ingyenélő akar lenni. Igen erősen fogalmazok, mert a szó, amit divatból használnak rá, nem írja le rendesen tevékenységét. Ő nem véleményvezér, és nem influencer! Ingyenélő, aki abból él, hogy azt nézik mekkora kretént tud magából még faragni azért, hogy holnap Ő legyen ismét a címlapon. Mert persze "Nélküle" nem jelenhet meg bulvár hír, és nem lehet tévéműsor. Akár bevállalva azt is, hogy élőben közvetítsék, hogy mint csinál a mellékhelyiségben. Így lesz belőle a bulvártermék legalja. 

Lesik minden mozdulatát.
Lesik minden mozdulatát.

   Lehet most azzal vádolni, hogy mindezt azért írom le, mert kicsiny beszűkült életem nem ér fel azzal a hírnévvel amit, a "nagy celeb" képvisel. Holott tévedés, mert ezt a pár sort nem a féltékenység, hanem a szakmai (hahaha) hit íratja le velem. Mivel ez az instant lény lett a követendő stílus guru is az idők során, sutba dobva azokat az elveket melyek arról szóltak, hogy aki nem ért hozzá, taníthatja. Ő már ért ehhez is, sőt!  Ott tartunk, hogy a klasszikus értelembe vett követendő vélemény és stílus formálók, ki lettek öntve a kád vízzel együtt, mint az a csecsemő, akit nem vettek észre a koszos vízben. A pár szavas posztok, - "ezt vedd fel, mert nekem jól áll" - és pont, lépetek a blogok bonyolultan fogalmazó írásai helyére. A percnyi videók, hogy miben jelent meg az aktuális - "Ki neveti ki a másikat a végén" - műsor privát partiján, fontosabb üzenet lett, mit az, hogy miért is kellett volna helyette mást felvenni, magyarázó írás. Harcolhatok ellene, de felesleges. Az instagram posztba sűrített élmény rabja lett mindenki. A kor hőse, akinek azért annyival több agyvelő jutott, mint a tyúknak (mert azért csak nem csinálja körbe az udvart) két "smile emojija" többet nyom a latba, mint egy kép és a pontosan magyarázó szöveg. Minek a sok duma, ha már ebből is érti, veszi és hordja mindenki azt, amit látnak az "aktuál sztáron". 

Instant világ foglyai lettünk.
Instant világ foglyai lettünk.

  Nincs már érték mert, ha egy márka elfogadja, hogy a perc embere legyen a termékének arca, csupán azért, mert egy nagyobb nézettségű tévéműsorban letolta a gatyáját, felvágta az ereit élőben a facebookon, vagy megette egy anakonda, majd felöklendezte, többet nyom a latba, mint bármi más ami esetleg valóban jelenthet valamit. Hát legyen! Csak aztán ne siránkozzon senki sem, ha az aktuális mobilszolgáltató majd legközelebbi reklámjában, hogy mi az abszolút magyar, őket állítja példának, és nem a fokhagymás lángost, vagy a matyó hímzést és a szögedi papucsot. A világ halad előre, és mi meg nézzük majd bután, hogy a legközelebbi sztár, az éhezők viadala nyertese lesz, azzal nyerve meg a kegyeit a fashion márkának, hogy élve darabolta fel a nagymamáját, és mindezt felnyomta a YouTubra.  

Ő sem lehet már "érték"?
Ő sem lehet már "érték"?

  Erős volt, de ez is volt a cél. A hagyományos értékek védelmezői ezek után jobb lenne, ha mélyen a magukba néznének, és egy pillanatra elgondolkodnának azon, megéri az, hogy ennyire lebutítsák azt, ami eddig sem agysebészi munka volt. Nem vagyok derűlátó! Az emberek már alig várják, hogy vehessenek autót a neppertől, sőt vágynak rá.

Barátsággal:

Tibor